Poslání
Posláním nízkoprahového zařízení pro děti mládež „Manhattan“ je usilovat o sociální začlenění a pozitivní změnu ve způsobu života dětí a mládeže, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci, nebo jsou ohroženy rizikovým způsobem života. Pomoci klientům rozvíjet své schopnosti, dovednosti a zároveň poskytnout pomoc v tíživé životní situaci. Uvědomit si problém a motivovat klienty k jeho řešení a aktivnímu přístupu. Naučit se o problémech mluvit a zvládat zátěžové situace. Poskytnout bezpečné prostředí, podporu, pocit bezpečí a důvěry a pozitivní vzor.
Okamžitá kapacity služby je: 12 klientů.
Denní kapacita služby je: 30 klientů.
Cíle služby
Klient který:
- se v bezpečném prostředí naučí řešit a identifikovat problém.
- je motivován k řešení svých problémů.
- tráví svůj volný čas smysluplně a aktivně.
- je motivován ke vzdělání, lepšímu prospěchu ve škole.
- je členem pozitivní vrstevnické skupiny, má dobré komunikační dovednosti a schopnost navazovat kontakt s vrstevníky.
- si vědomí následky svých činů
- dodržuje hygienické návyky.
- rozvíjí své schopnosti a dovednosti.
- se nebojí říci o pomoci v různých tíživých situacích.
- je schopen sociálního začlenění.
Cílová skupina
Děti a mládež od 7 let do 22 let.
Které řeší:
- škola: šikana, skryté záškoláctví, ne/prospěch, nízká motivace ke vzdělávání, další vzdělávání
- vztahové problémy
- závislosti
- rodinné problémy: rodiče ve VTOS, negramotnost apod.
- trestná činnost
- nezaměstnanost
- sexualita
- zdravotní péče
- bydlení
- nedostatečné kompetence
- rasismus, xenofobie, nálepkování
- negativní modely chování
Služba není určena
Pro klienta, který:
- se o sebe bez cizí pomoci nemůže postarat
- nedokáže porozumět pracovníkům služby a nelze sjednat ústní dohoda
Vymezení typických nepříznivých situací, na které služba reaguje
- Situace, při níž je zájemce (dítě, mladistvý) ohrožen, nebo žije rizikovým způsobem života.
Situace, která nepříznivě ovlivňuje (omezuje) život uživatele. - Situace, která směřuje k sociálnímu vyloučení uživatele (nerozumí podmínkám, které plynou z ústní dohody)
Zásady
Respekt k uživateli, jeho potřebám a právům – prioritní hodnotou NZDM je dodržování a ochrana práv uživatele. Pracovníci NZDM přistupují rovně ke všem uživatelům na základě jejich potřeb a neupřednostňují jednoho uživatele na úkor jiných.
Individuální přístup – ke každému uživateli se přistupuje individuálně. Je třeba dbát na jeho schopnosti, dovednosti a jeho zdravotní stav. Za pomoci pracovníka se naplňují jeho cíle a přání, pokud nejsou v rozporu s pravidly a možnostmi NZDM.
Profesionalita – v NZDM pracují zaměstnanci s požadovaným vzděláním, organizace dbá na zvyšování jejich další kvalifikace a získávání nových poznatků, které mohou smysluplně využít při poskytování služby.
Mlčenlivost a Důvěra – vše s čím se uživatel – klient svěří a veškeré osobní informace zůstávají mezi pracovníkem a klientem. Prostřednictvím osobního kontaktu a kontaktní práce buduje pracovník s uživatelem vztah založený na důvěře.
Nízkoprahovost – snadná dostupnost pro všechny bez překážek a bariér (invalidní vozíček, řeč, rasa, vzdělání, inteligenční schopnosti, ekonomická situace…)
Nestrannost – Pracovník neupřednostňuje žádného klienta a zároveň žádného klienta. Pravidla vždy platí pro všechny klienty a zároveň všichni klienti mají své práva.
Služba nízkoprahového zařízení pro děti a mládež je poskytována bezplatně.